מסע קולינרי בבודפשט

החודש נסענו, בעלי ואני, לטיול זוגי בבודפשט. בלי הילדים, רק אנחנו, הנופים והאוכל. מיותר לציין שבודפשט היא עיר מדהימה ביופיה, והמבנים העתיקים שמוארים בלילה מגבירים את היופי שלה. אבל אנחנו לא כאן בשביל נופים אלא בשביל האוכל …

בעלי היה אחראי על תכנון הביקורים בארמון, בבזיליקה, במצודה ובשאר אתרי החובה, ואני הייתי אחראית על החלק הקולינרי. האמת היא שלא ידעתי עד כמה האוכל ההונגרי טעים ומיוחד. כל מה שאכלנו היה טעים. בפוסט הזה אני אכתוב על המקומות הטעימים והמוצלחים שאכלנו בהם, וגם על מקום אחד שמאוד רציתי לאכול בו ולא הספקנו.

לאכול במסעדת מישלן

כבר ביום הראשון לטיול גילינו מסעדת מישלן מומלצת מאוד – Costes Downtown, שאפילו יש לה ארוחה עסקית בצהריים שכוללת 3 מנות (ראשונה, עיקרית וקינוח), במחיר מצחיק של 100 ש"ח לסועד. בכלל, בודפשט היא די זולה וגם האוכל המצויין שלה זול. למנה ראשונה אכלנו סלמון צרוב ומרק סלק קר, לעיקרית אכלנו דג בס עם עור פריך וירקות.

דג בס ב- Costes Downtown

המנות כללו, כמיטב המסורת של מסעדות גורמה, הרבה רכיבים קטנים שלכל אחד מרקם שונה וטעם שונה, וכל אחד משפיע על החוויה. נשמע פלצני אבל זה היה מאוד טעים. אני נהניתי לאכול לאט ולהנות מכל ביס, לעומת בעלי שפשוט אמר "טעים!" ואכל הכל ביחד.

דג סלמון ב- Costes Downtown

לקינוח לקחתי עוגת שקדים חמה עם סירופ תפוזים אלכוהולי, סורבה תפוזים, מרמלדת תפוזים ושברי מרנג (הכל במנה אחת עם הרבה מרקמים וטמפרטורות שונות). בעלי לקח גלידת קוקוס עם סירופ מיסו/קרמל מלוח ואננס. המנה הגיעה על צלחת מיוחדת והיתה מאוד מאוד טעימה. המסעדה מאוד מומלצת! הכי שווה להגיע לשם בשעות הצהריים, בזמן הארוחת העסקית.

עוגה ב Costes Downtown

גולאש הונגרי אמיתי

אי אפשר להיות בהונגריה ולא לאכול גולאש הונגרי מסורתי. אז הלכנו לפאב/מסעדה מגניבה שנקראת "For Sale" ליד השוק המקורה. אזהרה: יש שם תור. אבל זה כל כך שווה את זה! העיצוב של המסעדה מאוד מיוחד. היא בנויה כאילו שהיא בתוך מערה (למרות שהיא לא), ועל הקירות שלה מכל הצדדים (בעיקר על התקרה) תלויים פתקים ומכתבים שהשאירו ותלו האורחים הקודמים. כל אורח מוזמן להשאיר אחריו מכתב / פתק / מזכרת, מקבל נעצים ומוזמן למצוא פינת קיר פנוייה כדי לתלות.

מסעדת For Sale

חוץ מהעיצוב, האוכל מדהים והמנות ע-נ-ק-י-ו-ת. התפריט נראה כמו בלגן אחד שלם ומכיל פשוט רשימה של כ-200 מנות, לא מחולק לפי נושאים, ואפשר למצוא שם הכל – בשר, עוף, מרקים, אני חושבת שגם סלטים ראיתי שם, וכל המנות גדולות ונראות טעימות מאוד. אנחנו הלכנו לשם בגלל המרק גולאש שטוענים שהוא הכי טעים בעיר. הוא היה באמת מדהים. הזמנו מנה אחת וקיבלנו סיר שמכיל ליטר מרק גולאש עם בשר (כמעט בלי שומן!), נוקעלך (בצקניות), ירקות וכמובן לחם טעים בצד, כי חייבים לטבול אותו במרק ולאכול. מנה אחת הספיקה לשנינו (והיינו רעבים!). מאוד מומלץ.

גולאש במסעדת For Sale

כנראה שהרבה ישראלים מכירים את המקום כי ראינו שם הרבה פתקים בעברית, כולל המלצה על מועדון ים תיכוני באילת. אז אם חיפשתם מועדון באילת, לכו לשם ותחפשו את הכתובת …

עוגת ג'רבו בבית קפה ג'רבו

מי לא מכיר את עוגת ג'רבו? רובנו מכירים אותה כעוגיות ריבועיות קטנות שמוכרים בקונדיטוריות רבות בארץ, אבל בעצם זו עוגה הונגרית, שהומצאה בבודפשט בבית הקפה ג'רבו. זאת עוגת שכבות (כמו רוב העוגות ההונגריות הקלאסיות) שביניהן ריבת משמשים ואגוזים טחונים, ומלמעלה שכבת שוקולד מריר. טעים טעים.

עוגת ג'רבו בבית הקפה ג'רבו
עוגות טעימות בבית הקפה ג'רבו

את הערב האחרון שלנו העברנו בבית הקפה הקלאסי הזה עם העיצוב המיוחד והמרשים, אכלנו ניוקי פטריות אלוהי, כריך עוף עם המון שכבות, משקאות קפה מיוחדים (ליקר אפרסק כבר ניסיתם בקפה שלכם?) וחגגנו את סיום הטיול עם עוגת ג'רבו מקורית מדהימה. בבית הקפה שחוגג עכשיו 160 שנה יש הרבה עוגות קלאסיות, ממש חובה להיכנס, להנות מאווירה קלאסית הונגרית ומעוגה הונגרית מיוחדת. אל תוותרו.

מגדל מקרונים בבית הקפה ג'רבו

לאכול אצל ג'יימי אוליבר

רק השבוע קראתי שרשת המסעדות של ג'יימי אוליבר פושטת רגל, וזה ממש חבל. לשמחתי יצא לנו לגמרי במקרה לאכול בסניף של המסעדה ליד הארמון של בודה. לא ידענו שיש לו שם מסעדה, וכשראינו את השם שלה, כמובן שהיינו חייבים להיכנס ולאכול. אכלנו פסטה טרייה וטעימה במיוחד ושתינו לימונדה עם פטל. האוכל היה טעים מאוד ונהננו מהחוויה של לאכול במסעדה של שף מפורסם. העיצוב מזכיר מסעדה איטלקית וספרי הבישול של אוליבר מקשטים אזורים רבים של המסעדה. זה חלק מהקסם. המחירים לא יקרים והאוכל ממש טוב. מומלץ מאוד. טיפ: חכו עם הקינוח להמלצה הבאה …

המסעדה של ג'יימי אוליבר בבודפשט
ספגטי טעים במסעדה של ג'יימי אוליבר בבודפשט

עוגת קרמשניט בקונדיטוריית Ruszwurm

את הקינוח אחרי המסעדה של ג'יימי אוליבר אכלנו בקונדיטורית Ruszwurm שכמעט צמודה למסעדה, ומתהדרת בעוגות הונגריות קלאסיות. העוגות המפורסמות של הקונדיטוריה הן הקרמשניט ועוגות דובוש. כמובן שטעמנו את הקרמשניט, ולקחנו גם פרוסת עוגת שכבות קרמל ושוקולד. אבל … למרות כל הדיבורים וההתלהבות, חייבת להודות שאת עוגת הקרמשניט היה קשה לי לסיים. זו היתה מנה גדולה, והיא היתה אומנם טעימה אבל כמות הקרם (שעשוי משמנת מתוקה בעיקר, ולדעתי אין בו ביצים) היתה ענקית. העוגה השניה (שכבות קרמל ושוקולד) היתה גם טעימה וגם יותר קלה לאכילה. בסוף לא השארנו כלום על הצלחות, אבל היינו צריכים להסתפק בחתיכת עוגה אחת.

קונדיטוריית רוזוורם
עוגת קרמשניט בקונדיטוריית רוזוורם

דרך אגב, גם כשאכלנו עוגת קרמשניט בסלובניה, לא נפלנו מהכסא. עוגות קרם כנראה פחות עושות לי את זה (כשחושבים על זה, אני באמת כמעט לא מכינה עוגות קרם).

לחטוף סנדוויצ'ון קטן בדרך

בבודפשט יש רשת של חנויות שמציעות מיני סנדוויצ'ים (פרוסת לחם בודדה, לא כריך משתי פרוסות) עם תוספות מעניינות. סלט כבד, סלט ביצים, גבינות, ירקות, דגים, אפילו עוף ובשר, קוויאר ושרימפס – באמת מגוון גדול מאוד של ממרחים ותוספות, גם טעימות וגם פוטוגניות מאוד. כל פרוסת לחם קטנה כזאת עולה 5 ש"ח בלבד, וזה פתרון מצויין כדי לחטוף משהו קטן על הדרך בלי להתפתות למנה גדולה ומשמינה. לרשת קוראים Szendvics Duran, יש כמה סניפים שלה בבודפשט. האמת שקשה לבחור רק טעם אחד לנסות, אז ניסינו 3 טעמים כל אחד. במחיר כזה לא צריך אפילו להתלבט …

כריך קטן

משקה מאצ'ה כבר טעמתם?

אומנם אני מדברת על Starbucks, המקבילה לארומה הישראלית, ולא על איזה בית קפה נחשב במיוחד, אבל יש להם קפה מעולה, והרבה טעמים מיוחדים שאין בכלל בארץ. אני התאהבתי במשקה תה-לאטה-וניל-מאצ'ה (Vanilla Matcha Tea Latte) שאפשר לקבל חם, קר או בצורת ברד. לקחתי את הגרסה הקרה שהיתה כל כך טעימה ומיוחדת! בעלי לא אוהב מאצ'ה אז הוא פחות התחבר, אבל אני התאהבתי. ספציפית קניתי את המשקה בסניף שב- Deak Ferenc אבל יש עוד סניפים בעיר. גם כריכים מעולים יש להם, עוגות, מזכרות ועוד. שווה לבקר.

משקה תה-לאטה-וניל-מאצ'ה בסטארבאקס

השוק המקורה

בסוף מדרחוב ואצי אוצה נמצא השוק המקורה. יש שם המון דוכני ירקות ופירות, המון בשרים ונקניקים, פפריקה מכל עבר ובקומה העליונה הרבה מזכרות. אתם יכולים לוותר על הקומה העליונה, אין שם משהו מיוחד. אבל נהננו להסתכל על כל דוכני האוכל בקומה הראשית, ולא יכולנו שלא לקנות נקניק אחד ולזלול בזמן הטיול. כמובן שזה נקניק עם הרבה פפריקה, והוא ממש טעים. כדאי לכם לבחור את אחד הדוכנים ולקנות נקניק לטעימה.

נקניקים בשוק המקורה
פפריקה בשוק המקורה

גם פירות קנינו שם ואפילו מצאנו חנות של אוכל יפני כולל קינוחים. הייתי חייבת לנסות את עוגות ה- Mochi היפניות, שהן בעצם בצק אורז עבה ממולא במחית כלשהי. לקחתי עוגות קטנות עם מילוי חמאת בוטנים, שהיו נחמדות אבל לא משהו שהייתי קונה שוב. לפחות הורדתי את זה מרשימת המאכלים המוזרים שאני רוצה לטעום.

חנות של אוכל יפני בשוק המקורה

דרך אגב אם אתם רוצים לקנות פפריקה הביתה, מומלץ דווקא לקנות בסופרים ובמכולות הקטנות. בדיוק אותו מוצר רק הרבה יותר זול.

קיורטוש

אי אפשר לדבר על קינוחים בבודפשט בלי להזכיר את הקיורטוש, בצק שמרים מגולגל בצורת צינור חלול, עם תוספות של סוכר וקינמון, ולפעמים גם גלידה בפנים או תוספות אחרות. הקיורטוש נמכר בהמון מקומות, אבל טיפ חשוב: תלכו על המקומות הטריים. אם אתם רואים הרבה קיורטושים שכבר מוכנים למכירה, הם כנראה כבר יבשים. יש דוכנים אדומים של קיורטוש טרי שאופים ברגע ההזמנה, ויש גם חנות מיוחדת לקיורטושים בואצי אוצה, שנקראת Molnar's Kurtoskalacs. יש שם כמובן תור ארוך מאוד אבל שווה לפחות להציץ בחנות ובחלון הראווה שלה, שם רואים את תהליך הכנת הקיורטוש.

הכנת קיורטוש

גלידת פרח

מול הבזיליקה של אישטוון יש מקום קטן שנקרא Gelarto Rosa שמוכר גלידות מיוחדות בצורת פרח. לפי מה ששמעתי, אומנם הגלידה אכן יפה ומצטלמת יפה לאינסטגרם, אבל היא גם טעימה מאוד. לצערי לא הספקנו לטעום מהגלידה, זה חוב שאני שומרת לעצמי לטיול הבא לבודפשט. ויש לי הרגשה שיהיה טיול נוסף, אולי אפילו עם הילדים הפעם. לפי השמועות והדיבורים מאנשים אחרים, כן כדאי ללכת לשם ולטעום מהגלידה. לא לשכוח להעלות תמונה לרשתות החברתיות …